Викладка товару в магазині – секрети успішного ритейлера

Викладка товару в магазині

Правильна викладка товару у магазині здатна значно збільшити продажі, залучаючи увагу покупців. Ритейлер може активізувати попит та принести прибуток своєму магазину. Для цього достатньо знати та використовувати кілька мерчендайзерських методів розміщення товарів у торговій залі. 

Сучасні люди постійно отримують великі об’єми інформації, відчувають дію стресу та відволікаючих факторів. Щоб захиститися від перевантажень, мозок починає витрачати мінімум зусиль на обробку нових даних. Через це ми найкраще сприймаємо те, що легко помітити та “переробити”. Тому викладка товару — не просто спосіб демонстрації асортименту, а й метод залучення покупців. Грамотне розташування показує товар клієнтам, робить його помітним, полегшує пошук та вибір. Кілька простих прийомів допомагають продавати швидко та ефективно, без додаткових фінансових вкладень.

Що таке викладання товару в магазині?

Викладка товару — це комплекс заходів, організований відповідно до принципів мерчандайзингу, маркетингу та ритейлу. Він забезпечує успішну взаємодію всіх ланцюжків процесу:

  1. Постачальник отримує ріст популярності та впізнаваності продукції, збільшення продажів, розширення представлення на полицях.
  2. Ритейлер збільшує об’єми продажів та зміцнює свою репутацію. 
  3. Покупець швидко знаходить потрібні товари, задовольняючи свою купівельну потребу, а також дізнається про нові цікаві продукти.

 

Одне з основних завдань продавця — максимально якісно та доступно розмістити продукцію, щоб споживач захотів повернутись до нього за новими покупками.

Як правильно презентувати продукт на полицях?

Викладка товарів може бути:

  1. Горизонтальною. Згруповані за спільними ознаками товари розміщуються по всій довжині стелажу.
  2. Вертикальною. Товари однієї категорії розташовуються на всіх полицях по вертикалі. 
  3. Блочною. Різні вироби одного бренду розміщуються блоками.
  4. Дисплейною. Товари розміщуються на окремих тумбах чи столах.
  5. Вивальною. Хаотичне розміщення артикулів однієї категорії. 

 

Розглянемо особливості та переваги кожного з типів розташування товарів в торгових точках/мережах різного типу.  

Як викладати харчові продукти?

Викладка товару в продуктовому магазині найчастіше відбувається по горизонталі чи вертикалі. 

  1. Горизонтальна викладка, як вже зазначалося, — це розміщення товарів одного бренду чи категорії вздовж полиці (або іншого торговельного обладнання). Зазвичай на нижніх рівнях полиць розміщуються неходові товари. На рівні очей покупця розташовуються найбільш популярні та прибуткові позиції. Товари розташовуються зліва направо. Саме так рухається наш погляд, коли ми вибираємо потрібний продукт. 
  2. Вертикальна викладка — це розміщення товарів однієї категорії один над одним, також зліва направо. Зручне тим, що покупець може з одного місця побачити весь асортимент та вибрати товар, не пересуваючись уздовж полиці. 

 

Вертикальний тип розташування має кілька рівнів, які відповідають різним зонам сприйняття:

  1. Зона рівня очей — найбільш ефективна для продажу. Вона привертає до 35% уваги покупців. Тут розміщуються бестселери, ходові товари з високою маржинальністю.
  2. Зона рівня руки — добре підходить для товарів середнього попиту, які покупці можуть легко взяти, щоб роздивитися, вивчити інформацію.
  3. Зона рівня ніг — найменш приваблива. Тут зазвичай знаходяться артикули, що потребують активного пошуку покупця, мають низький рівень попиту. Також це місце для важких, великогабаритних речей.

 

Зона найвищих полиць часто називається “мертвою”, оскільки доступ до неї утруднений. Одне з ефективних рішень її використання — заповнення популярними товарами, які швидко продаватимуться навіть за обмеженої доступності.

В залежності від потреб використовується також дисплейна викладка — розміщення на окремих стендах, столах, тумбах. Підходить для акційних, сезонних товарів, допомагає привернути увагу до спеціальних пропозицій. Ще один часто використовуваний тип розміщення називається вивалка. Це тимчасове хаотичне викладання товарів в періоди сезонних розпродажів або ліквідації запасів. 

Як викладати одяг?

Викладка товару в магазині одягу, взуття, аксесуарів відбувається в цілому за тими ж принципами. Але існують деякі особливості. Наприклад, на викладках предмети гардеробу об’єднують в групи за:

  • сезоном;
  • розміром;
  • кольором;
  • віком (дорослі/діти);
  • статтю (чоловіки/жінки, хлопці/дівчата, унісекс).

 

Одяг та взуття повинні бути доступними з усіх боків, щоб можна було безперешкодно вивчити асортимент. Речі з нової колекції обов’язково розташовуються на манекенах для наглядності. Найефективнішою вважається вертикальна викладка, оскільки покупець роздивляється товари згори вниз.  

Експозиція магазину повинна бути різноманітною, але не перевантаженою. Для цього рекомендується використовувати різні типи розміщення товарів, створювати іміджеві зони, сезонні чи тематичні викладки. 

Що ще повинен знати мерчендайзер?

Правильна викладка товару — багато в чому творчий процес. Але кожний творець заради досягнення успіху має знати і використовувати професійні секрети. Досвідчені мерчендайзери радять дотримуватись простих правил:

  • класти товари лицьовою стороною;
  • викладати недорогі предмети біля каси;
  • не залишати порожніх місць на полицях;
  • розміщувати недорогі товари ближче до входу;
  • слідкувати за актуальністю цінника, терміном придатності;
  • викладати ключові позиції так, щоб вони виділялися на загальному тлі;
  • розташовувати дрібні (особливо популярні) товари ближче, великі — далі;
  • чергувати найприбутковіші позиції з найдешевшими по ходу руху купівельного потоку.

 

Щоб привабити покупця до нового продукту чи розпродажі, використовуються принципи:

  • “великої купи” — багато речей в одному місці викликає бажання підійти;
  • запозичення — новий товар викладається між продукцією двох провідних брендів;
  • яскравої плями — кольоровий акцент на нейтральному тлі завжди привертає увагу. 

 

Грамотний мерчандайзинг — це правильне розміщення товарів на полицях, створення привабливого зовнішнього вигляду та оптимізація торгового простору.  Щоб полегшити вирішення задач, застосовується інструмент під назвою планограма викладки. Це документ, в якому зафіксовано, де, як та в якій кількості розташовуватиметься кожний товар. Планограму розробляють та тиражують маркетологи та мерчендайзери, а згодом нею користуються робітники торгової точки.

Прості правила викладки товарів разом з грамотно складеною планограмою допоможуть підняти продажі, підвищити репутацію магазину та рівень задоволеності клієнтів.

Будемо раді співпраці

Зв’язатися з нами